Niepokojące dźwięki wydobywające się z silnika to wyraźny sygnał, że z samochodem dzieje się coś niepokojącego.
Większość kierowców czy właścicieli nie potrafi właściwie zdiagnozować przyczyny zaistniałej sytuacji, niepodważalny jest jednak fakt, iż wizyta w warsztacie staje się koniecznością.
Powody awarii mogą być bardzo różne, często jest to uszkodzenie wałka rozrządu, który znajduje się w górnej części silnika i spełnia bardzo ważną funkcję w zakresie prawidłowego funkcjonowania pojazdu.
Analizując tę kwestię warto zwrócić uwagę na fakt, iż naprawa i regeneracja wałków rozrządu to zadanie złożone i wielopłaszczyznowe – fakt ten wynika przede wszystkim, że wałki rozrządu składają się z wielu elementów, które współpracują ze sobą, koordynując tym samym prawidłową pracę samochodu.
Ogólnie wiadomo, że wałek rozrządu jest napędzany przez koła zębate, łańcuch lub zębaty pasek rozrządu – w przypadku uszkodzenia jednego z tych elementów pojawiają się problemy z prawidłową eksploatacją samochodu, w skrajnych przypadkach pojazd może całkowicie odmówić współpracy, czy najzwyczajniej w świecie nie ruszyć.
Naprawa i regeneracja wałków rozrządu to zadanie wieloetapowe i wielopłaszczyznowe. W pierwszej kolejności należy określić główną przyczynę awarii, następnie podejmowane są działania zmierzające do ich zniwelowania.
Naprawa i regeneracja wałków rozrządu to zadanie wieloetapowe i wielopłaszczyznowe. W pierwszej kolejności należy określić główną przyczynę awarii, następnie podejmowane są działania zmierzające do ich zniwelowania.
Najczęstszą metodą naprawy wałków rozrządu jest napawanie, czyli pokrywanie uszkodzonych elementów warstwą metalu, a następnie odpowiednie szlifowanie przedmiotowych części metalowych.
Jest to metoda czasochłonna, wymagająca precyzji i dokładności, nie mniej jednak gwarantuje ona pożądane efekty, czyli optymalną eksploatację wałka rozrządu.
Ważną funkcję odgrywa także metoda wykorzystywana podczas naprawy paska rozrządu – najlepszą alternatywą w tej kwestii jest spawanie metodą TIG, MIG/MAG lub natrysk termiczny na gorąco i na zimno.
Należy ponadto pamiętać, że każdy pasek rozrządu posiada indywidualne cechy, które powinny być respektowane podczas naprawy i regeneracji.